miercuri, 1 iunie 2011

"Written in Pencil in the Sealed Railway-Car"
Dan Pagis

here in this carload
i am Eve
with abel my son
if you see my olderer son
cain son of Adam
tell him that i...


Dan Pagis nascut in Radauti, Bucovina a plecat in Israel sa isi continue viata departe de cosmarul trait in Romania. Dupa ce a supravietuit Holocaustului a scris o poezie intitulata "Scris cu creionul in vagonul sigilat". Aceasta poezie poate fi tradusa astfel:

"Aici, in acest vagon
Sunt eu, Eva
Impreuna cu fiul meu, Able,
Daca imi vedeti fiul cel mare
Clain, fiul lui Adam
spunei ca eu..."

Dan a reusit sa realizeze in aceasta poezie portretul Holocaustului: o mama impreuna cu fiul sau, izolati de realitate, cautandusi indurerata si disperata cel de-al doilea fiu si dorindusi sa ii spuna cateva cuvinte numai ca prin punctele de suspensie arata cum speranta ei dispare crezand ca nimeni nu poate supravietui acestul blestem.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu